ŽENY V E-COMMERCE: BUSINESS JE PRO NÁS SPÍŠ O VIZI A POSLÁNÍ

Prvními hosty letošního Eshopisty byly čtyři úspěšné ženy – Soňa Fialková (Spokojenypes.cz), Martina Svadbíková (Bellarose.cz), Petra Plemlová (unuodesign.cz) a Kristýna Křížová (Agatinsvet.cz). Každá z nich se do e-commerce dostala jinou cestou, každá má k podnikání svůj osobitý přístup, všechny ale pojí několikamilionový byznys, k čemuž ještě vychovávají dvě, tři, nebo dokonce čtyři děti.

Rok 2016 ve znamení změn

Po představení e-shopů a jejich začátků ženy reflektovaly předešlý rok a vyprávěly, na co se v něm soustředily nejvíce. Svadbíková věnovala spoustu energie tvorbě procesů, jelikož se dostávala z nižší příčky na střední. Zároveň se soustředila na vývoj nového webu. „Velké množství energie směřovalo také k tomu, abych se nezbláznila a byla v pohodě doma i ve firmě,“ přiznává Svadbíková a dodává: „Je potřeba přemýšlet nad přístupem, často ho měnit a být na změnu připravená.“ E-shop unuodesign.cz Petry Plemlové zase v loňském roce zaznamenal 200% růst, a tak měla podnikatelka spoustu práce s náborem nových zaměstnanců a stěhováním. „Ze sedmi lidí jsme se rozrostli na dvacet, takže jsme museli zapracovat na procesech. Stalo se z nás mraveniště,“ popisuje Plemlová. V případě Křížové i Fialkové byla pozornost věnována především logistice a marketingu.

Česká republika ještě není úplně vyčerpaná

K expanzi do zahraničí mají eshopistky různé postoje, většina se chce dále soustředit na domácí trh. „Expanzi plánujeme někdy v roce 2018, Čechy pro nás dlouho budou základ. Myslím si, že je zde pořád kam růst,“ hodnotí Fialková. S tímto názorem se ztotožňuje i Křížová. „Česká republika ještě rozhodně není vyčerpaná. Mám pocit, že v e-commerce vzniká tlak expanze do zahraničí, což mě dost irituje. Přemýšlíme, v jakém uspořádání by to proběhlo, e-shop by nemohl zůstat ve stejné formě. Složitá je i jazyková bariéra,“ vysvětluje Křížová. Pro Plemlovou je naopak expanze velké téma a v současnosti na to má vyhrazeného i speciálního zaměstnance. „Máme štěstí, že se nám velkoobchodníci ozývají sami. Zda expanze má, či nemá smysl, záleží určitě hodně na tom, zda jste výrobce, či jen přeprodáváte. U výrobců dává expanze určitě větší smysl,“ myslí si Plemlová.

Děti a práce se zvládnout dají, ale člověk nemůže chtít všechno naráz

Druhá část byla zahájena otázkou na kombinaci rodinného a pracovního života. „Pokud někdy začnu psát knihu, bude na téma, jak dělat 3 věci naráz. Moje starší děti jsou báječné, osmiletý syn mi občas dělá příspěvky na Facebook,“ přiznává Plemlová. „Kombinace děti a práce se dá zvládnout v pohodě, ale člověk nemůže chtít všechno naráz. Podstatné je trávit s rodinou kvalitní čas,“ hodnotí Svadbíková. „V mém případě jsem nemusela příliš kombinovat, první dítě se mi narodilo, když jsem měla firmu už rozjetou a soustředila se pouze na vedení. Podle toho jsem si čas uzpůsobila,“ říká Fialková a dodává: „Naše děti chodí v půl třetí ze školy a školky – kdybych byla zaměstnaná, vyzvedávala bych je pravděpodobně v půl 6 jako jiní rodiče.“ Křížová má své děti už starší, a proto je do businessu zapojuje, jak to jen jde. „Nejmladší brigádnici byly čtyři roky, všechny chtějí na brigádu jít, vypočítáváme jim i odměnu. Hodně s nimi o věcech mluvím, ukazuju rozpočty, řešíme, jak musí uvažovat.“ Všechny ženy se shodně snaží vyhrazovat si na své děti čas, ve kterém jim mohou poskytovat maximální pozornost.

Méně ambicí a větší radost z jiných věcí

„Co tedy dělají ostatní ženy špatně, že jich je oproti mužům v e-commerce tak málo?“ zněla otázka moderátora Jana Svobody. Jako první se slova ujala Fialková. „Nemyslím si, že je cílem, aby všechny ženy byly v businessu a ne u dětí. Je to podle mě dáno tím, že mají v životě radost i z jiných věcí než z businessu,“ vysvětluje. „Já si myslím, že čas matriarchátu teprve přichází,“ oponuje Plemlová. „Pro ženy to není tolik o penězích, ale o vizi a poslání, v tom to mají ženy na trhu těžší – víc všechno promýšlíme, o světu víc pochybujeme. Zároveň máme menší sklon k riziku než muži a nemyslíme si, že je potřeba jít neustále dál. Každý by si měl najít tu svou věc, ve které se cítí dobře a kde si myslí, že je úspěšný,“ myslí si Svadbíková. „E-commerce je zároveň hodně technicky složitá věc, není to jen e-shop, ten je pouze jakousi vitrínou, musí spolu ale vzájemně fungovat i ekonomický systém a spousta aplikací,“ uzavírá téma Křížová.

Přátelský přístup k zaměstnancům

K úspěšnému podnikání patří samozřejmě i řízení zaměstnanců. Co si představí, když vidí svou šéfovou? „Vím naprosto přesně, co si myslí. Většinou, když jdu, tak slyším: ‚Bože můj, už je tady!‘“ popisuje se smíchem Plemlová. „Do hlavy jim nevidím, ale předpokládám, že si představí náročnost. Dokážu tím lidi hodně štvát. Zároveň se ale snažím vytvářet co nejpříjemnější pracovní atmosféru, protože mi na mých lidech záleží,“ navazuje Svadbíková.

„Doufám, že si představí hodnou šéfovou, takovou tu matku včelu, která má zodpovědnost. Nehraju si moc na bosse, nehlídám, kdo mi v práci sedí. Když má člověk nějaký problém v rodině, firma se mu snaží pomoct. Lidi běžně dělají z domova,“ říká Fialková. „Pro mě je nejdůležitější důvěra a otevřenost, vzájemné spojení a přátelský přístup. Nedokázala bych fungovat v jiném prostředí, takhle to podle mě funguje nejefektivněji. Současně mám ale ráda, když se věci dělají dobře a nevznikají zbytečné chyby,“ přiznává Křížová.

Závěrem podnikatelky odpovídaly na otázky, zda by do podnikání šly znovu, co by udělaly jinak a čím by začaly. S první odpovědí neváhala ani jedna z žen, jednohlasně prohlásily, že rozhodně. „Neudělala bych jinak nic, začala jsem bezbolestně na Fler.cz, našla jsem si blogerky a zjistila, co zákazníci chtějí,“ rozvinula svou odpověď Plemlová. „Já bych začala posláním, co má komu můj nápad přinést a co má být moje konkurenční výhoda, na tom bych poté začala stavět,“ odpověděla Křížová a dodala: „Dnešní doba je zároveň jinde, než když jsem začínala, určitě bych proto kladla důraz na podpůrné technologie.“

Pokud jste akci nestihli, můžete se podívat na kompletní záznam akce zde.

Co nabídl doprovodný program?

 

KOMENTÁŘE

K reportáži není zatím žádný komentář.

VLOŽIT NOVÝ KOMENTÁŘ

PARTNEŘI PROJEKTU

ROYAL, Vinohradská 48, Praha 2

Proč je Alza boží firma?

cena 950 Kč bez DPH

MINULÉ ROČNÍKY V ČÍSLECH
40
SPÍKRŮ
70
TISÍC ZHLÉDNUTÍ
VIDEÍ
2500
NÁVŠTĚVNÍKŮ
150
ZMÍNEK V MÉDIÍCH
Organizátor
logo Acomware
ACOMWARE s. r. o.
www.acomware.cz
Budějovická 778/3
140 00 Praha 4

COPYRIGHT 2017 ESHOPISTA.CZ VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA