HOSTÉ ESHOPISTY Z FEEDO.CZ – NÁKUPNÍ GALERII NEPLÁNUJEME, VĚŘÍME VE SPECIALIZACI
Za pouhých 5 let se dvěma bratrancům z východního Slovenska podařilo vybudovat e-shop, který vládne čtvrtinovým tržním podílem ve svém oboru. Proč Feedo uspělo, jak důležití jsou pro něj stávající zákazníci nebo jak je to s expanzí do Polska, prozradíme v naší reportáži z listopadového setkání Eshopista.
Letos obrat až 160 milionů Kč
Za úspěšným internetovým obchodem Feedo.cz stojí dva bratranci z východního Slovenska, konkrétně z Košic. Myšlenka na e-shop s kojeneckými potřebami vznikla v roce 2009, kdy se starší Martin pokoušel na internetu neúspěšně koupit plínky pro svého prvního potomka. Oslovil bratrance, který právě dokončil VŠE, a opustil své dosavadní zaměstnání v korporaci. Jak sami Martin Molčan a Matúš Karaffa říkají, v tento moment zkrátka rozbili prasátka, půjčili si od rodičů a pustili se do podnikání. Počáteční investice byla 90 000 Kč, v prvním roce fungování pak investovali dalších 350 tisíc.
Začátky ale jednoduché nebyly. „Žádný z dodavatelů se s námi nechtěl bavit, zboží jsme tak museli brát od maloobchodních prodejců,“ odhaluje Martin Molčan začátky a dodává, že prvním a největším dodavatelem se stala nedaleká pobočka DM drogerie. „E-shop jsme spustili bez marketingového plánu, vše jsme si dělali sami – začalo to nákupem bannerů na Mimibazar.cz a skupinou na Facebooku,“ říká Matúš Karaffa. V roce 2010 dosáhlo Feedo na obrat 2 miliony Kč, poté už to šlo raketově nahoru – až k letošnímu odhadovanému obratu 160 milionů.
Česká republika tvoří 80 % příjmů
V současné době působí Feedo na českém a slovenském trhu, přičemž Česká republika tvoří 80 % obratu. V listopadu také e-shop poprvé pokoří hranici 10 tisíc objednávek, což dělá cca 25 % online trhu; největšími konkurenty jsou Mall.cz, lékárenské e-shopy (Lékárna.cz, Pilulka.cz) a e-shopy s dětskými potřebami (ProDěti.cz). Podle svých slov ale s online konkurenty nebojují, největší potenciál vidí v zákaznících, kteří nakupují v kamenných prodejnách – na internetu se stále prodává pouze malá část sortimentu.
Nevýhodou Feedo.cz je podle jeho zakladatelů především krátký životní cyklus zákazníka, který činí maximálně 3 roky. „Nákupní galerii pro děti od 0 do 10 let neplánujeme, nechceme prodávat autosedačky, školní potřeby a podobné věci. Chceme zůstat specializovaní, prodávat to, čemu dobře rozumíme,“ zavrhuje prodloužení životního cyklu Martin Molčan.
Vzhledem ke krátkému životnímu cyklu a vysokým nákladům na získání zákazníka je klíčové jeho udržení. „Snažíme se využívat všechny dostupné nástroje – remarketing na Facebooku i v obsahové síti Google, segmentovaný a automatizovaný emailing. Odhadujeme, kdy mamince dojdou plínky a posíláme jí připomínku, aby si nezapomněla koupit další.“ Ke zvýšení retence maminek využívají také věrnostní systém. Konkrétní přínos vyhodnotit nedokážou, ale že je Feedo klub populární, potvrzuje vysoká míra zapojení zákazníků. Objednávky od stálých zákazníků dnes dosahují 70 % a konverzní poměr e-shopu je ve vyšších jednotkách procent.
Expanze do Polska již brzy
Raketový růst e-shopu má podpořit plánovaná expanze do Polska a s tím spojený vstup investora. Ten Feedo oslovil sám, má financovat hlavně vstup na nový trh. Podle zakladatelů koupil podíl v jednotkách procent se záměrem během 5 let exitovat. S rychlým růstem je úzce svázán také nový sklad: jen letos se Feedo stěhovalo již třikrát, což stálo firmu nemalé peníze. Nový sklad by proto měl podle odhadů vystačit i v případě trojnásobného obratu. V oblasti logistiky začalo Feedo také využívat skladových pozic a chybovost, která byla na vysoké míře 1 %, se díky tomu a dalším vychytávkám (čtečky, elektronický systém) začíná blížit nule.
S růstem je pak spojeno také významné rozšíření týmu a investice do schopných lidí. Některé marketingové činnosti řeší Feedo externě přes agentury, jiné si dělá in-house – mezi ně patří například správa sociálních sítí nebo tvorba obsahu, na kterém pracovali poslední měsíce. Nový blog, který by měl obsahovat řadu rad a tipů pro maminky, plánuje Feedo spustit ještě do konce roku.
A co s Feedem plánují jeho zakladatelé dál? Připojí se k plánu svého investora firmu v dohledné době prodat? Podle slov Martina Molčana to není v plánu, práce na e-shopu je stále baví. Ve výhledu je zatím „pouze“ expanze do zahraničí a logický cíl dalšího růstu tržeb. Pokud se to podaří, do 5 let by mělo Feedo pokořit hranici 1 miliardy obratu.