REPORTÁŽ: ALZA.CZ NA MARKETING FESTIVALU
Na doposud největšího Eshopistu do Ostravy dojel i nejúspěšnější český e-shop Alza.cz. Přestože Karel Kučera a Ondřej Bělský nechtěli prozradit konkrétní data, rozhodně padlo několik zajímavých myšlenek. Které byly ty nejlepší?
Psychologie versus marketing
Marketing se stále více opírá o psychologická data. I proto se Alza snaží, aby byla u zákazníků prvním obchodníkem, na kterého si při potřebě nákupu vzpomenou. „V psychologii bylo zjištěno, že pokud je vaše značka první, na kterou si zákazník při zmínce segmentu vzpomene, je vnímána jako etalon. Všechno funguje na bázi biologických procesů. V mozku se zaktivují jiné části, než když zazní název jakékoliv další značky,“ dělí se o poznatek Karel Kučera. Důležité je také „obalit“ produkt brandem. „Ve chvíli, kdy vám na otázku, kde byl produkt zakoupen, člověk odpoví, že na internetu, děláte něco špatně,“ říká Kučera. Brand zkrátka musí být slyšet a je třeba překřičet ostatní etablované firmy.
Jednička na trhu
Zákazníci Alze věří, což se projevuje téměř 300 tisíci návštěvami a více než 10 tisíci objednávkami za den. „Proč si myslíme, že je Alza super? Kdybych to měl shrnout, tak je Alza výborná laboratoř s rozsáhlým portfoliem služeb, které neustále obměňujeme, přichází spousta inovací, které využíváme v našem komplexním marketingu,“ popisuje Kučera. Více než do kampaní se snaží Alza svoje vize implementovat na webu – aby se tam uživatel cítil dobře a aby mu byly dané segmenty blíž.
Snahou Alzy není mít zákazníky loajální, ale spokojené. „Věrného zákazníka bych definoval jako člověka, kterého permanentně štvu, ale i přesto se ke mně vrací. Chci mít proto lidi, kteří se ke mně vrací proto, že se jim u mě líbí – tedy spokojené zákazníky,“ upozorňuje na rozdíl Kučera.
Alzák je nejspolehlivější rošťák
Zelená kreatura Alzák je součástí Alzy od samého počátku. „Několikrát jsme zaslechli námět od novinářů, kdy přijde čas, že ho dáme bokem, ale to zkrátka nejde. Alzák je nedílnou součástí brandu,“ vysvětluje Bělský. Alzák by měl působit jako nejspolehlivější rošťák, který neustále zlobí, nosí poznámky za to, že něco provedl, ale přesto má jedničky.
Kromě České republiky pronikla Alza na slovenský, maďarský, německý nebo nově dokonce anglický trh. „Při expanzi do zemí Evropské unie to děláme podobně, neměli bychom bez Alzáka na čem stavět. Když vletíme do televize a necháme ho zařvat, dostane se do povědomí stejně jako u nás,“ dodává Kučera. Kampaně běží v Česku po celý rok, vypínají se v podstatě jen na Vánoce.
Remarketing neděláme, člověk u nás nakoupí i tak
Poslední část byla věnována rozpočtům a marketingovým strategiím. Rozpočty se v Alze na rozdíl od většiny e-shopů netvoří na celý rok, ale spíše kampaň od kampaně. „Nedá se to naplánovat dlouhodobě, na začátku roku nevíte, jak se trh v e-commerce vyvine, aby bylo možné zafixovat Vánoce,“ vysvětluje Kučera.
Poslední část byla věnována rozpočtům a marketingovým strategiím. Rozpočty se v Alze na rozdíl od většiny e-shopů netvoří na celý rok, ale spíše kampaň od kampaně. „Nedá se to naplánovat dlouhodobě, na začátku roku nevíte, jak se trh v e-commerce vyvine, aby bylo možné zafixovat Vánoce,“ vysvětluje Kučera.