REPORTÁŽ: PRO ASTRATEX.CZ JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZPĚTNÁ VAZBA
Poslední letošní Eshopista si na pódium pozval odborníky na dámské spodní prádlo ze společnosti Astratex.cz. Petr Vít se původně měl věnovat šroubkům, matkám a vazelíně, místo toho už 16 let ženám radí, jakou si zvolit velikost podprsenky. Jak se Astratex za tu dobu vyvinul?
Mít zpětnou vazbu od zákazníka je základ
Petr Vít je původní profesí strojař. Jeho příběh začal v Náchodě, kde provozoval agenturu a věnoval se reklamě. Tehdy ho přestalo bavit vyjednávání se zákazníky a rozhodl se, že místo toho začne sám něco prodávat. „Mým prvním úmyslem byl zásilkový prodej – vymysleli jsme si lepší inzerát, nakoupili prádlo a začali jsme rozvážet. Žádná strategie v tom nebyla,“ vzpomíná na začátky Vít.
Přestože původně zvolil dobírku proto, aby se kontaktu s klienty vyhnul, dnes se na to dívá jinak a na klientskou péči vynakládá značné prostředky. „Zpětnou vazbu bereme jako základ. Zoufale pečlivě kontrolujeme hovory, které od zákazníků přicházejí, sledujeme reakční dobu, kvalitu, jak naši zaměstnanci píšou a mluví. Vidíme to jako jednu z nejdůležitějších věcí.“
Naučil jsem se svým lidem věřit
Po 16 letech businessu vypadá pracovní den Petra Víta následovně: „Ráno přijdu do práce, najdu si něco, co se mi nelíbí, a pak dohledávám, kde to vzniklo,“ popisuje svůj typický den Vít. „Dřív jsem dělal chybu, že jsem lidem moc nevěřil a bylo pro mě důležité, co mají ve svých životopisech a co mají za sebou. Časem se však ukázalo, že přestože měl někdo za sebou bohaté zkušenosti, nezapadl do týmu. Neuměl totiž komunikovat. Dnes řadím komunikaci na první místo,“ sděluje své zkušenosti Vít.
Polsko je šicí dílna Evropy
Jaké má výhody sídlo v Náchodě? „Krásná příroda a nízká fluktuace,“ odpovídá pohotově Michal Hubka a dodává: „Když jsem přišel do Astratexu, byli jsme v marketingu dva. Dnes má tým celkem 22 členů. Další výhodou Náchodu je blízkost Polska. Obchod řídíme z České republiky, na určitých kanálech spolupracujeme s polskými agenturami.“ „Polsko je šicí dílna Evropy – neprodávají čínské značky, pouze vlastní. Navíc s o 20 % nižší cenou. Proto se nám nechtělo nosit dříví do lesa,“ vysvětluje Vít. „Co se týče úspěšnosti v ostatních zemích, nejsilnější je Rumunsko, pak Slovensko s Českou republikou. Polsko, kde jsme teprve rok, dohání Ukrajinu.“
Na východě chtějí modelky dokonalejší
Aplikace pro správný výběr podprsenky je k dispozici ve všech zemích. Díky tomu se dá dojít k určitým závěrům – samozřejmě s lehkou nadsázkou. „Například na Ukrajině jsou všichni hubení – ženy hladoví, aby si koupily rtěnku a mohly se dobře vdát. V Rumunsku sice konzumují více, ale geneticky jsou na tom dobře, takže jsou tam dámy také hubené. V Česku a Slovensku tušíme, jak na tom jsme, země jsou si podobné,“ popisuje Vít. Kromě aplikace se dají využít data i z AB testingu na úrovni produktových fotek. „Zkoumáme, jestli lidé chtějí, nebo nechtějí modelky. Mým názorem je, že čím blíž k východu, tím více jsou žádané modelky dokonalejší a vyzývavější. Naopak čím blíž k Londýnu, tím je poptávka vyšší spíše po obyčejných ženách,“ říká Vít.
Televizi vnímám jako nejsilnější médium
Astratex jakožto partner České Miss nedávno využil televizního kanálu a navázal spolupráci s Ivou Kubelkovou. „Základní myšlenka pro rozhodnutí byla, že máme větší část trhu,“ vysvětluje Vít. Televizi vnímá jako nejsilnější médium, zvažování ale bylo dlouhé. „Našim cílem je, aby si lidé Astratex s tváří Ivy Kubelkové spojovali i po skončení kampaně,“ dodává Hubka. Hlavním on-line kanálem je pak e-mailing.
Hrajeme si na malém písečku
Závěrečná otázka ze strany moderátorů byla směřována na koření úspěchu. „Se slovem úspěch mám problém. Hrajeme si tady na malém písečku, a přestože je obrat slušný, nic to neznamená. Spíše to chápu jako dobře rozjetý kšeft, se kterým můžeme dál, nic víc,“ poznamenal Vít. „V rámci České republiky je to dobré, v rámci Evropy jsme maličcí a v rámci světa zanedbatelní,“ dodává.