REPORTÁŽ: PROČ JE ALZA BOŽÍ FIRMA, O TOM NÁS PŘESVĚDČILI JEJÍ MANAŽEŘI
Alza momentálně plánuje obsadit sto volných IT pozic. Hosté panelové diskuze proto popsali, jak vypadá úspěšný kandidát. Předchozí zkušenosti s online byznysem mít nemusí, zato trojčlenku by měl zvládnout i ve dvě hodiny ráno. V Alze rovněž funguje celá řada školení, kterých se může zúčastnit kdokoliv. Přestože má společnost v současné době přes 1 000 zaměstnanců, nechce působit jako korporát, který vytváří teplé prostředí pro lidi, kteří nic nedělají: „Lidé, kteří chtějí mít klid a někde se schovat, u nás nemají místo.“
Hlavní jsou inovace
Alza je inovativní lídr, což je i jeden z důvodů, proč zaujala jejího nynějšího ředitele webového a mobilního vývoje Vladimíra Dědka: „Zajímalo mě, jak je možné, že Alza stále přichází s něčím novým. Důležité je uvědomit si, že stav dokonalosti neexistuje. Vždy se můžeme zlepšovat. Je to jako ve sportu, vždycky můžete běžet rychleji.“ Každý člověk podle něj může být inovátor, stačí na to mít odvahu. „Naším cílem je být nejlepší v tom, co děláme, a nabídnout nejlepší produkt na trhu,“ dodal Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva.
Spousta lidí má Alzu spojenou s elektronikou a IT. Do sortimentu přitom přibyly hračky, drogerie, hobby a nově třeba i elektromobily Tesla. „Teslu jsme zatím neprodali. Někdo s jejím prodejem ale začít musí, tak proč ne my,“ komentuje toto rozhodnutí Havryluk. Ten se ze studenta během sedmi let vypracoval na pozici místopředsedy představenstva a jako programátor položil základy IT v Alze. Prodej potravinových výrobků ovšem v pestré nabídce e-shopu nejspíš v nejbližší době nenajdeme. Společnost se totiž snaží využít platformu, kterou už má, a ta není schopna potraviny správně uskladnit.
Expanze do zahraničí
Firma zkoušela prodej do 26 zemí Evropy. Největšího zisku dosáhla v Německu, Rakousku, Maďarsku, Španělsku, Itálii a Francii. Z těchto zemí sestavili žebříček, díky němuž se rozhodli pokrýt Budapešť. Důležitou otázkou při expanzi je pak to, zdali mají nejlepší lidé v týmu dál dělat to, co dobře znají, nebo jestli je naopak pověřit řízením nových poboček a vyslat je tak do neznámé oblasti, kde budou muset použít své dosavadní znalosti. „Podle nás mají ti nejlepší být u toho nového,“ říká Havryluk.
Doprovodný program
Součástí doprovodného programu byla prezentace Ondřeje Vaňhy, výkonného ředitele DPD, o nákupním chování v Evropě. Zároveň byli posluchači pozváni na vyhlášení vítězů ankety Český košík roku, na němž bude představeny nejlepší eshopy české e-commerce scény.
Eshopista se tentokrát konal v krásných prostorách ROYAL Theatre a ti, kteří se nemohli zúčastnit osobně, mohli sledovat live stream na iDNES.cz.