REPORTÁŽ: DOMINANCE VYHLEDÁVAČŮ SE KYTARÁM NELÍBÍ, HLEDAJÍ NOVÉ KANÁLY
Příběhy specializovaných e-shopů jsou často fascinující, což potvrdilo také setkání s Kytary.cz v rámci diskusního cyklu Eshopista. Jak to vypadá, když firmu zakládají samouci a hudební nadšenci? A jak se povedlo zpestření diskuse v podobě živého rockového koncertu?
Původem muzikant prodávající hardware, dnes majitel e-shopu, který je jedničkou ve svém oboru s obratem 300 milionů korun ročně. „Kapitál zpočátku nebyl, ale protože jsem se domníval, že nástroje by mohly být dobrý byznys, z nuly jsem se naučil programovat a udělal si vlastní e-shop,“ prozradil hned na úvod únorového setkání Eshopista Honza Pils, zakladatel a majitel společnosti Kytary.cz.
Podnikání nás baví
S podnikáním začal Honza Pils v roce 2000, kdy se zaměřil zejména na hudební příslušenství. V té době bylo podle jeho slov těžké navázat spolupráci s velkoobchodními dodavateli, protože jeho konceptu nikdo nevěřil a stěžejní podmínkou pro spolupráci byla kamenná prodejna. Během roku 2001 ale Honza Pils nakonec jednu malou otevřel. Na otázku, zda v této náročné době přemýšlel o konci podnikání, ovšem odpověděl bez váhání: „Ne, od počátku pořád rosteme a rosteme. A hlavně nás to stále baví.“
V roce 2007 do svého podnikání přibral i dnešního marketingového ředitele Filipa Černého. Jejich námluvy probíhaly v přátelském duchu u piva, kde padla řada dobrých nápadů a nabídka na spolupráci byla na světě. K dnešnímu dni již Filip pro Kytary.cz pracuje 8 let a jak sám říká, práce ho zcela pohltila.
Akvizice konkurence
V roce 2012 se Kytary.cz odhodlaly k první akvizici – koupily firmu K-audio. Dnes vnímají své rozhodnutí jako správné, ačkoliv průběh samotné akvizice se hodně lišil od původních představ. K-audio provozovalo kamennou prodejnu, kterou se Kytary.cz snažily převzít, postupně však zjistily, že její provozování firmě nic nepřináší. Zhruba po roce proto obchod zavřely.
Filozofií Kytary.cz je vytvořit prostředí, v němž práce každého baví. „Naši zaměstnanci si váží volnosti a důvěry, kterou v ně vkládáme. Je fajn, když si lidi věří a mohou se na sebe spolehnout,“ říká Honza Pils. Tato filozofie platí pro všechny zaměstnance, od vedoucích pracovníků až po skladníky. „Snažíme se, aby i skladníci vnímali naši firemní kulturu. Každý den mají ráno krátkou poradu, kde s vedoucím pracovníkem mohou probrat různé problémy. Velký důraz klademe na komunikaci, chceme tomu dát lidský rozměr.“
Karty na trhu jsou rozdané
Podle Honzy Pilse příliš nehrozí, že by jeho e-shopu Kytary.cz začal v dohledné době významně konkurovat další prodejce. „Konkurenci určitě sledujeme, ale aktuálně ji nevnímáme jako reálnou hrozbu. Karty jsou dobře rozdané a ještě máme nějaká esa v rukávu. Jsme jednička na trhu s poměrně velkým náskokem a daří se nám to udržet,“ říká. Úspěch svého e-shopu přikládá především načasování – přišel ve správnou dobu se správným produktem.
Pokud jde o zákazníky, Kytary.cz je rozdělují do tří skupin: na profesionály, kteří sledují trendy ve světě a o nástrojích toho hodně vědí, dále na poloprofesionály a nakonec na rodiče, kteří nástroje kupují svým dětem. Právě poloprofesionálové tvoří nejširší skupinu, kterou Kytary.cz obsluhují. Filip Černý také prozradil, že 80 % jejich návštěvníků tvoří muži.
Ne cizímu kapitálu
Úvěry se snaží Honza Pils využívat co nejméně. V období růstu si vzal pouze jeden kontokorentní úvěr, který se s růstem obratu postupně navyšuje. To je jediný cizí kapitál ve firmě. Na stole už mu přistálo i několik nabídek od investorů, a přestože jim zpočátku věnoval pozornost, nakonec se rozhodl, že tato cesta není pro jeho e-shop ta správná. Přiznává však, že mezi nabídkami se objevila také jedna od nejmenovaného, byť velmi známého hudebníka.
Z hlediska optimálního fungování je pro Kytary.cz důležitá obrátka zboží. V každém segmentu zboží mají nastavenou jinou lhůtu, kterou se jim daří pravidelně dodržovat. V tomto ohledu jsou pod přísným drobnohledem banky, která sleduje, jak staré zásoby na skladě mají. Když něco dlouhodobě zabírá místo, zboží většinou darují hudebním školám.
Českou hudební scénu se Kytary.cz snaží podporovat i dalšími způsoby. Od samého počátku podporují kapelu The Tap Tap, nedávno také spustily akademii pro hudebníky. Běží teprve necelý měsíc a spíše než jako výdělečná aktivita je brána jako podpora brandu. Hlavním předpokladem je, aby si škola vydělala sama na sebe. „Je to především o budování komunity,“ říká Honza Pils.
Před přestávkou nám Honza i Filip zahráli skladbu, kterou pojmenovali „Cenové běsnění na Heurece“ a rozhodně se toho nebáli. Filip se ujal elektrické kytary, kterou dostal od jednoho známého. Ten ji složil v garáži ze všemožných součástek a Filipa poprosil, aby vyzkoušel, jak hraje. A nutno podotknout, že hrála opravdu dobře. Honza se do toho opřel se svojí baskytarou a to cenové běsnění z toho bylo opravdu cítit.
Heureka je silný, ale ne klíčový zdroj
Filip Černý prozradil, že Heureka.cz využívají zejména pro sledování reakcí zákazníků. Je to pro ně důležitý zdroj zpětné vazby, ať už negativní či pozitivní. Nákupní košík však na Heureka.cz nemají. Nechtějí platit provizi, a proto se spíše snaží povznést vlastní web na takovou úroveň, aby lidé raději nakupovali rovnou tam.
Do marketingu investují okolo 3 milionů korun ročně, ale tento rozpočet není pevně stanovený. „Když mě napadne, že je potřeba udělat nějakou skvělou akci, tak řeknu Honzovi, pobavíme se a ty peníze mi buď dá, nebo ne. Tím chci naznačit, že podle mě není možné marketing dlouhodobě plánovat,“ vysvětluje Filip Černý. V současné době vkládají Kytary.cz nejvíce peněz do PPC reklamy, e-mailingu, RTB a něco putuje i do offline reklamy. Tu tvoří reklama v radiu, v časopise Muzikus a také různé vtipné video spoty se známými či neznámými tvářemi.
Dominance vyhledávačů se Kytarám nelíbí
Filip také přiznal, že se mu příliš nelíbí dominantní postavení Googlu či Seznamu. Aby na nich tedy nemuseli být závislí, začali aktivně hledat nové propagační kanály a udělali například velký pokrok v e-mailingu, který dnes generuje 10–20 % jejich tržeb. Svým zákazníkům posílají maily k svátku s dopravou zdarma, informace o slevách, pozvánky na kytarové workshopy či upozornění na počet bodů na konci roku.
Co se týče budoucích plánů, Honza Pils se nebrání možnosti expanze do zahraničí. „Chceme dále růst, takže můžeme buď získat větší podíl na trhu, rozšířit portfolio nabízených produktů, nebo růst geograficky. My se aktuálně zaměřujeme na všechny tři zmíněné cesty.“ Ze zahraničí zatím pokrývají Slovensko, ale dodávají do celé EU. Nechtějí expandovat skokově, ale postupně, aby byl zachován vysoký standard a kvalita služeb.