LISTOPADOVÝ ESHOPISTA S MARTINEM KASOU – RÁD SPOJUJI KAMENNÝ SVĚT S ONLINE
Známý internetový podnikatel Martin Kasa se při listopadovém setkání Eshopista rozpovídal o svém životním příběhu nebo také přístupu k investicím. Největší část diskuse však byla věnována jeho aktuálnímu a stále viditelnějšímu projektu: e-shopu Pilulka.cz.
Setkání, které v publiku sledovalo více než 130 přítomných hostů, toho o internetové lékárně Pilulka.cz prozradilo mnohé. Třeba Martinovu motivaci ke vstupu na tento trh: „Rád spojuji kamenný svět s online. Když s ním začnete pracovat, je to vaše konkurenční výhoda.“ Pilulka je tak dnes nejen internetovým obchodem, ale také součástí širšího holdingu, který vlastní a provozuje síť lékáren. „Dáváme šanci malým lékárnám postoupit do první ligy – přivedeme jim zákazníky,“ prozrazuje, jak funguje spolupráce mezi e-shopem a lékárnami. „V ČR je 2 700 kamenných lékáren, naší aktuální ambicí je mít jich 35“, dodává.
Prodej přímo z lékáren
Pokud jde o logistiku, Martin přiznává, že prodej léků má svá specifika. První rozdíl tkví ve způsobu, jakým probíhá odbavení zásilek: „Léky prodáváme přímo z lékárny, ne ze skladu.“ Druhou odlišností je množství zavážek od distributorů léků, kteří Pilulku (a lékárny či zdravotnická zařízení obecně) zásobují několikrát denně. „Pro e-shop je pak otázkou, jak určit skladovost takového zboží. Skladem ho nemusíte mít, ale za dvě hodiny od objednání vám ho distributor přiveze,“ popisuje Martin, jak distribuce funguje. Pilulka nakonec zvolila šalamounské řešení: většinu zboží má reálně skladem a u zbylých produktů uvádí dostupnost do 24 hodin.
Martin ochotně prozradil řadu informací o tržní pozici e-shopu, od měsíčních tržeb až po otázku marží, které se u běžných léků pohybují mezi 10–15 %. „V současnosti jsme na nějakých 15–20 milionech Kč měsíčně v tržbách,“ říká a dodává, že v posledních dvou měsících byly například marketingové aktivity e-shopu trochu utlumeny v souvislosti se změnou skladu a přechodem na nový interní systém. To podle něj vysvětluje i špatné hodnocení e-shopu na Heureka.cz: „Vzpamatovávali jsme se z této změny, takže hodnocení kleslo. I když jsme se na vše připravovali 3 až 4 měsíce, chyba se stala, pracujeme na nápravě.“
Naše odlišnost? Mravenčí práce
Na rozdíl od běžných lékáren dnes Pilulka.cz díky aktivnímu sběru dat ví a chápe, kdo je její zákazník. „Hledáme souvislost v nákupním chování zákazníka – nejen to, zda je to žena nebo muž, kde se narodil a kdy, ale jdeme ještě víc do hloubky,“ prozrazuje Martin. Za klíčovou konkurenční výhodu svého e-shopu přitom sám označuje „mravenčí práci, která není vůbec vidět“. „Jako povinnost e-shopu vidím pečovat o zákazníka, a to všemi možnými způsoby,“ vysvětluje.
Přes poměrně vysoký měsíční obrat dnes není Pilulka.cz zisková. „A ani nechceme, aby byla. Je to plánovaná ztráta a nechceme stopovat aktivity, které máme – například marketing nebo business development.“ Do marketingu Pilulka.cz dnes přitom měsíčně putuje asi 1 milion Kč, který je rozdělen do řady kanálů, z nichž žádný nezbytně nevyčnívá.
K budoucnosti e-shopu a vůbec všech svých aktivit v oblasti lékáren se Martin vyjadřuje pozitivně. „Jdeme dopředu a uvidíme, co bude dál. Co se týká kamenných lékáren, ty kupujeme tak, aby byly ziskové a investice se nám vrátila do 4–7 let.“ Na otázku, kdy plánuje spustit online prodej léků na recept, pak odpovídá jasně. „Chceme, ale zatím to není povolené. Hledáme kompromis, je to i jeden z důvodů, proč máme kamenné lékárny.“
Investice a pohled na budoucnost e-commerce
Kromě Pilulky směřovala řada dotazů z publika také na Martinův životní příběh nebo jeho roli investora. Jak sám říká, e-shop Kasa.cz založil se svým bratrem, protože „jsme byli mladí a blázniví“. Název e-shopu přitom nevznikl podle pokladny, jak se často chybně uvádí, ale má přímou spojitost s Martinovým příjmením. Kromě Pilulka.cz je dnes Martin investorem v několika dalších projektech, jiné naopak opustil. „Nejdůležitější jsou pro mě lidi. Dobrý business dělá dobrý člověk. Když to tak nebude, nemůže z toho být úspěch,“ prozrazuje, jakým způsobem hledá potenciální investiční příležitosti.
Pokud jde o budoucnost české e-commerce, k níž se Martin Kasa příležitostně vyjadřuje také na svém blogu, lze očekávat podobný vývoj jako v posledním roce. „Trh není zkonsolidovaný, silní budou sílit,“ myslí si a dodává, že pro středně velké e-shopy bude těžké obstát. „Zásadní je, zda poskočí k silnějším, nebo spíše neuspějí,“ říká. Řeč přišla také na vztah velkých korporací a retailových firem k online „U velkých korporací je těžké je přesvědčit, aby šly do něčeho, co prodělává a kanibalizuje jejich vlastní síť.“ Také z tohoto důvodu si Martin myslí, že řada velkých firem nemusí do online vstoupit. „Nemyslím si, že se vše odehraje na internetu. Je to o strategii,“ dodává.