PETR HUDEC: ZA ÚSPĚCHEM HURÁMOBIL.CZ JSOU CHYTRÉ NÁPADY
7 lidí, obrat 50 milionů, jen 2 prodejny a necelé 2 miliony investice do marketingu. Příběh Petra Hudce a HuráMobil.cz je plný inspirace, originálních nápadů a chytrého využití technologií. Co vše jste se mohli na setkání s ním dozvědět?
Předprázdninový Eshopista byl již dopředu avizován slovem „automatizace“. Petr Hudec v průběhu setkání potvrdil, že jeho e-shop vyniká řadou zajímavých automatizovaných řešení, jež mu dávají náskok před konkurencí. Úvod úterního odpoledne ale patřil Heureka.cz, která mimo jiné prozradila, že se v roce 2014 prodal jeden mobil každých 20 vteřin, že každý druhý český zákazník si koupí k mobilu i pouzdro nebo že nejprodávanější značkou je (jak jinak) Apple.
Kamenné začátky
Petr Hudec začal s prodejem mobilů v roce 2001, kdy si otevřel první kamenné obchody v Pardubicích a Kolíně. O tři roky později investoval 200 tisíc Kč do internetového obchodu, ale jak sám přiznává, ještě nějakou dobu v jeho firmě převládaly příjmy z běžných prodejen. „Byla to doba, kdy se dalo na telefonu vydělat hned několikrát. Prodali jste ho, k němu obal, pak různé fíčury (podsvícení), opravy a další doplňky – to všechno s obrovskou marží,“ vzpomíná Petr Hudec.
Když se řeč stočí na fungování jeho e-shopu, Petr přiznává, že ho nebaví věci řešit ručně. Vymyslel proto systém automatického vyřizování objednávek. Ten funguje na jednoduchém principu: pokud zákazník objedná zboží skladem, produkt se automaticky zarezervuje na skladě a řeší se doprava/platba. Pokud zboží skladem není, systém ho zvládne automaticky objednat u dodavatele. To vše e-shopu extrémně zrychluje procesy a dovoluje být pružnější než konkurence.
Konkurence a jiný sortiment
Samotné prostředí e-shopů s mobilními telefony se podle Petra Hudce za poslední roky výrazně proměnilo – konkurence je obecně velká, prý až v podobě 350 různých e-shopů. Největší podíl na trhu má Alza, Petr však přiznává, že se spíše zajímá o jinou konkurenci. „Nesleduji ty, které nemůžu dohnat,“ vysvětluje s tím, že za zajímavého konkurenta považuje ten e-shop, který má 1000+ recenzí na Heureka.cz. Konkurenty pak dělí do kategorií A a B a dodržuje pravidlo, že jeho ceny nesmí být vyšší než u největších e-shopů z kategorie A.
Také HuráMobil si – podobně jako řada dalších e-shopů – prošel fází experimentů s prodejem dalšího sortimentu. Dnes k tomu Petr Hudec říká: „Raději budu dělat 1 věc dobře než 10 blbě.“ Zároveň ale přiznává, že v prvních letech zkoušel prodávat parfémy či foťáky, od tohoto sortimentu ho ale odrazovaly nízké marže. O cenové politice má celkově jasno. „Snažíme se neprofilovat jako ti nejlevnější. Čím levněji prodáváte, tím horší sortu zákazníků máte,“ vysvětluje Hudec a prozrazuje, že dnes již nejsou marže na samotných mobilech příliš zajímavé. Atraktivnější je z tohoto pohledu příslušenství.
Zavírání prodejen
Zatímco řada e-shopů v posledních letech investuje do otevírání dalších prodejen či poboček, HuráMobil zvolil odlišnou cestu. Zatímco v minulosti firma Petra Hudce provozovala až 11 prodejen po celé ČR, dnes provozuje pouhé 2. „Jednu prodejnu si řídím sám a na druhé mám super člověka. Až odejde, zavřu ji také,“ říká Petr Hudec a dodává, že v době, kdy zvládne zboží doručit do druhého dne (HuráMobil má podle Heureka.cz druhou nejrychlejší dopravu v ČR mezi velkými e-shopy – pozn. redakce), nepovažuje kamenný obchod za nezbytnost.
Pokud jde o seznam konkurenčních výhod, v průběhu setkání Petr zmínil řadu atraktivních vychytávek a řešení. HuráMobil dnes například vlastní zařízení, které fotí mobily ve 3D, a výstupy zveřejňuje na detailu produktu. „Je to taková mašina velikosti půlky stánku na párky,“ vysvětluje. Jednou z cest, jak získat náskok před konkurencí, je v případě HuráMobilu také přednostní nabídnutí nového telefonu: díky tomu, že je HuráMobil schopen naskladnit nový produkt během několika minut, získává náskok 1 až 2 dnů před konkurencí. Toho se pak snaží maximálně využít.
Heureka.cz a její košík
Při 50 milionovém obratu dnes HuráMobil investuje do marketingu zhruba 2 miliony Kč, což zahrnuje také bonusy od jednotlivých dodavatelů. „Marketing mám na starosti já, většinu věcí řešíme interně,“ říká Petr Hudec. Pokud jde o konkrétní marketingové kanály, Petr Hudec zmiňuje Heureka.cz jako příklad důležitého partnera. Zároveň se mu ale příliš nelíbí způsob, jakým funguje Heureka košík: „Jsem nepřítelem Heureka košíku. Špatně se vyhodnocuje a mizí váš brand i možnosti cross/up-sell,“ vysvětluje a vzápětí dodává, že „jinak mě Heureka moc baví a mám ji rád“.
Za klíčovou část svého marketingu považuje Petr Hudec také e-mailing. „Snažíme se co nejméně o massmailing, nechceme lidi otravovat, ale sdělit jen to, co má smysl.“ V praxi to znamená, že HuráMobil dnes reálně sleduje jednotlivé nákupy svých zákazníků a vyhodnocuje, s jakou nabídkou je oslovit. „Když má zákazník rok a půl telefon, třeba by mohl koupit novou baterku. Nebo nový kryt už po 3 měsících,“ ukazuje na příkladu, jak komunikace funguje.
Pokročile pracuje i se sortiment reportem z Heureky. Jeho stahování je jediná věc, která se musí denně dělat ručně (kvůli absenci API Heureky, na kterém se ale prý již pracuje). Sortiment report se poté naimportuje do Varia, kde se report vyhodnotí pomocí algoritmů (ty berou v úvahu nákupní cenu, minulý bidding a tak dále) a produkty se i s novým biddingem naimportují na e-shop, kde se propíší do XML feedu pro Heureku. Tímto prý Petr Hudec ušetřil náklady ve výši desítek procent, ačkoliv do toho dle vlastních slov „už tolik nešlape“.
Personalizace webu i bannerů
Jeho e-shop je také jedním z mála v ČR, které mají dlouhodobou praktickou zkušenost s prvky personalizace na svých stránkách. „Sledujeme zákazníka v průběhu nákupního procesu a sbíráme data po celém e-shopu,“ vysvětluje Petr Hudec. Při návštěvě webu je pak personalizace patrná na úrovni řazení produktů – zjednodušeně řečeno se počítá poměrově z toho, co si zákazník prohlížel (konkrétní produkt a značky). Personalizované má HuráMobil také bannery, u kterých díky tomu proklikovost vzrostla z původních cca 0,15 % až na rekord v podobě 4,5 %. Ještě impozantněji vypadá dosahovaný konverzní poměr v e-shopu HuráMobil.cz, který atakuje hranici 6 %.
Závěrem setkání nechyběla ani výzva Petra Hudce ostatním e-shopům: „Apeluji na české e-shopy, aby říkali pravdu v tom, co mají skladem a co ne.“ Právě absenci online skladové dostupnosti považuje za kámen úrazu řady českých e-shopů.