MITON BOYS – JSME RODINA A STÁLE SE NĚCO UČÍME
Za sebou mají desítky projektů a zhruba 13 úspěšných exitů. Přesto stále tvrdí, že nejsou korporací, ale firma je jako jejich rodina.
Zájem o libereckou firmu, která je na českém internetu dobře známa pro řadu svých úspěchů (a jen velmi málo neúspěchů), byl při dubnovém Eshopistovi umocněn účastí všech současných spolumajitelů. Na pódiu v pražském hotelu Barceló se díky tomu ocitlo hned 6 tváří, doplněných o tajemného maskota v medvědím kostýmu. Kdo čekal překvapení, byl žel bohu zklamán – tajemný medvěd o přestávce zmizel v zákulisí a jeho identita zůstává dodnes skryta.
Eshopista poprvé živě na www.idnes.cz
Vůbec poprvé přitom bylo setkání Eshopista živě streamováno na www.idnes.cz, kde ho sledovalo přes 8 000 diváků. Do samotného sálu se vměstnalo kolem 250 lidí, zájem byl však mnohem vyšší. „Poslední den před akcí jsme museli odmítnout asi 100 zájemců o vstupenku,“ podotkl Jan Svoboda, jeden z moderátorů akce. Vysoká účast potěšila také samotné hosty, kteří na toto téma i zažertovali: „Slíbili jsme, že budeme chodit tak dlouho, dokud se bude akce vyprodávat. Takže další představení začíná už dnes v 8 večer.“
Pokud jde o průběh setkání, jeho velká část byla věnována vnitřnímu fungování Mitonu i jeho začátkům. „Název Miton Boys jsme si nevymysleli, prostě nám tak někdo začal říkat,“ vzpomíná Ondřej Raška, jeden z původních zakladatelů firmy. Milan Zemánek doplnil, že na začátku firma tvořila komerční prezentace firmám. K tomu přibyl hosting a další služby. Prvního zaměstnance si Miton pořídili zhruba po roce, zatímco jeho zakladatelé stále bydleli u rodičů, které rovněž považují za své investory. „Dnes máme asi 600 lidí. 100 v Liberci a zbytek v Praze,“ prozrazuje Raška.
Každý majitel má stejný hlas
Pokud jde o řízení firmy, každý z 6 spolumajitelů má rovnocenný hlas. Ve firmě funguje přirozená organizace. „Už na začátku jsme si firmu rozdělili podle věcí, u kterých jsme měli pocit, že je jeden či druhý umí. Na šéfy si nehrajeme,“ říká Zemánek. Podle Rašky firmu pomáhali formovat lidé okolo: „Neměli jsme jednoho mentora. Učili jsme se a pořád učíme od řady lidí,“ říká a dodává, že je stále spousta věcí, které Miton neumějí.
Jednou ze známých specialit majitelů Miton jsou takzvané „kvartálky“. Tato setkání, organizovaná jednou za čtvrt roku, prý vznikla jako pud sebezáchovy. Tvrdí to alespoň Michal Jirák: „Potřebovali jsme nástroj k uvolnění napětí. Každý kvartál odjedeme do nějaké země, nejlépe do té, kde jsme ještě nebyli. Tam si vyříkáme vše a je zde prostor pro přemýšlení o trendech, rozvoji firmy a podobně,“ prozrazuje.
Prodej je otázkou příležitosti
V portfoliu Miton je aktuálně něco přes 10 projektů. Zajímavější je pohled na úspěšné exity – do dnešního dne se firmě podařilo prodat přes 13 projektů včetně Stahuj.cz nebo Heureka.cz. Budování projektů ale podle spolumajitelů není o penězích. „Kapitál není tak důležitý. Náš byznys je primárně o znalostech,“ vysvětluje Tomáš Matějček, podle něhož Miton zásadně pracuje s vlastním kapitálem. K partnerství s fondem Enern, s nímž Miton pracuje například na projektu Rohlik.cz, Milan Zemánek přiznává, že jednoduše zafungovala chemie. „Vzájemně se od sebe učíme. Oni o projektech, my o financích,“ říká.
Pokud jde o výběr projektů, Miton se snaží, aby každý nový projekt plnil užitečnou funkci pro své uživatele. Hodně přitom sází na přinášení offline služeb do prostředí internetu. „My jsme budovatelé, takže například prodej našich projektů je čistě otázkou příležitosti,“ říká Milan Zemánek a dodává: „Exit firmy nikdy není náš cíl. Prodáváme, když nám přijde, že je správný čas. Cílit na exit je blbost.“ Michal Jirák k tomu dodává: „Zatím všechny firmy, které jsme prodali, nadále rostly a kupec s nimi byl spokojený.“Spekulaci, že by byl na prodej samotný Miton, však jeho majitelé odmítají.
Slevomat je největší a stále roste
Druhá polovina setkání Eshopista byla věnována jednotlivým projektům v portfoliu Miton. Přišla přitom řeč nejen na aktuální stav, ale též na budoucnost. Pokud jde o Slevomat, jde podle Tomáše Matějčka o asi největší firmu v jejich portfoliu: „Slevomat je velmi dobře profitabilní. Pořád roste o 15–20 % v klíčových kategoriích, jako je travel.“ Samotná platforma Slevomatu ale dojde v brzké době výraznou proměnou – nabídne zjednodušený nákup na 1 kliknutí nebo rozšíření zejména lokálních služeb, například o možnost objednání kadeřníka. Firma přitom věří, že obrat Slevomatu je možné v příštích 2 až 3 letech znásobit.
Na dobré cestě je také prodej potravin přes Rohlík.cz. „Rohlík letos jede na obrat 1 miliardu. Asi před 14 dny jsme překonali 2 000 objednávek a věříme, že už jsme jedničkou na trhu,“ říká Ondřej Raška. Cílem i nadále zůstává osvěta lidí a získávání market share.„Do 2 až 3 let může být firma zajímavě zisková. Ale nemyslím si, že to jako akcionáři budeme chtít. Spíše budeme chtít dále růst.“
Restu nabídne platbu v restauraci
Spokojenost panuje rovněž s Restu.cz. „Měsíčně se přes něj obsadí asi 200 tisíc míst v restauracích,“ prozrazuje Milan Zemánek, podle něhož se daří sbírat i desítky tisíc autentických restaurací. Na konci letošního roku by mělo Restu nabídnout též pohodlný způsob, jak v restauraci zaplatit. Prvních 100 tisíc zákazníků hlásí i Twisto.cz. „Kluci nedávno vyhráli soutěž v Polsku, ale ještě nás čeká velký kus cesty,“ prozradil Ondřej Raška, podle něhož je Twisto obrovská zkušenost: „Je to náročný byznys. Něco jako když budujete banku nebo pojišťovnu,“ dodává.
O Bonami.cz se zase rozhovořil Vašek Štrupl, který v projektu v těchto dnech přepustil pozici výkonného ředitele. Do Bonami investoval hned na začátku své pozice a nedávno se stal dalším ze spolumajitelů celého Mitonu. „Bonami roste. Třeba Slovensko už je na třetině obratu v ČR. Rosteme i v Polsku, ale tam je to trochu náročnější,“ vysvětluje Štrupl, podle kterého je polský trh cenově senzitivnější a firma se zde potýká také s dílčími problémy – například s doručitelností svých e-mailů, protože Poláci používají jiné webové klienty. „Letos se s Bonami chystáme alespoň do 1 další země. Nejpravděpodobněji to bude Rumunsko,“říká.
Hodnota je v lidech. Jejich hledání je náročné
Miton Boys přitom v průběhu setkání několikrát neopomínají dodat, že úspěch jejich firem je především zásluhou lidí, s nimiž spolupracují. Ty se prý snaží zejména vést, odstraňovat překážky z cesty či jim jinak pomáhat. K tomu se váže též jedna zajímavost. „Chodí nám na e-mail pecka@miton.cz náměty na projekty. Ale přetaveno do reality jich bylo zatím 0 %,“ říká Jirák, podle něhož si majitelé spíše sami vytipují segmenty či konkrétní projekty, které je zajímají. Do nich pak hledají typově vhodné spoluzakladatele.
Budoucnost? Miton vidí 3 směry
Pokud jde o budoucnost, Miton se na ni připravuje určitými změnami v organizační struktuře. Firma by měla podle Tomáše Hodbodě stát na 3 nohách: „Klasických e-commerce projektech s přidanou hodnotou, dále na celoevropských projektech formátu Glami, a v poslední řadě na inovacích s potenciálem globálního dopadu. Tam to znamená řešit buzzwordy jako virtuální realitu, machine learning a další,“ vysvětluje.
Všichni majitelé nicméně shodně věří dalšímu posílení role mobilů v e-commerce. „Hlavní je řešení otázky jednoduchých plateb. Sami ho hledáme, protože to pomůže trhu,“ říká Hodboď. „Klidně už za jeden rok může být někde podíl mobil versus zbytek 1:1,“myslí si Jirák. Že firma novým technologiím důvěřuje, ukazuje i několik aktuálních příkladů. Investuje například do nanotechnologií a aktivně se zabývá machine learning. „Například v Glami už něco takového funguje. Dokážeme hledat podobnosti, takže když máme fotku celebrity v nějakém oblečení, dokážeme podle barev a dalších faktorů najít desítky podobných produktů,“ vysvětluje Hodboď.
Co nabídl doprovodný program?
- Skrz.cz – David Beška a Petr Kováčik představili Skrz Sirény
- M-shop – proběhla ochutnávka kokosů za vizitku