REPORTÁŽ: STUDIE ČESKÝ KOŠÍK ROKU OCENILA NEJLEPŠÍ E-SHOPY
Vyhlášení výsledků studie Český košík roku se v Praze poprvé uskutečnilo pod hlavičkou diskusního cyklu Eshopista. Kdo si odnesl hlavní cenu? A co zajímavého zaznělo v panelové diskusi samotných e-shopů?
Mýty o mobilním nakupování
Na úvod se s případovou studií představil Karel Lyčka. Mobil je v dnešní době trend, o kterém se hodně mluví, ale chybí dostatek odborníků, kteří by měli zkušenost s mobilním nakupováním. Právě kvůli tomu se objevuje spousta zavádějících informací, například:
- nikdo si nebude stahovat aplikace,
- notifikace jsou spamové zlo,
- z telefonu senedá jednoduše platit.
Zavedená pravda, že uživatelé nechtějí nakupovat z telefonu, má svůj prapůvod ve statistikách. Ty ukazovaly, že návštěvnost z mobilů roste, ale dokončené nákupy jsou menší než na desktopu. „Otázka ale je, jestli uživatelé skutečně nakupovat nechtějí, nebo nemohou. Možná jsme si to takto ulehčili my, abychom se nemuseli adaptovat na něco nového,“ vysvětluje Lyčka.
Vítězem košíku roku je e-shop 4Home
Letošního ročníku studie Český košík roku se zúčastnilo 111 e-shopů, které se utkaly dohromady v 6 kategoriích. „O nákupním procesu se mluví málo, přitom je klíčový. Z návštěvníka se najednou stává zákazník. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli tuto studii vytvořit a opakovat,“ vysvětluje Jan Daněček ze společnosti Twisto, která akci organizuje. Výsledky třetího ročníku studie přitom potvrzují, že české e-shopy se v otázkách uživatelské přívětivosti a mobilního nakupování stále zlepšují. Oproti roku 2014 se například počet responzivních a mobilních verzí ztrojnásobil. Pokud jde o samotné výsledky, letošním vítězem je 4Home, na druhém místě se umístilo Bonami a na třetím skončil Datart. Skokanem roku byl A3 Sport, u kterého dvojnásobně poklesla doba potřebná k nákupu, dále Tescoma a Spokojený pes.
Ideální nákupní proces neexistuje
Po vyhlášení si vzal slovo Jan Kvasnička. „Žádný z testovaných e-shopů nemá nákupní proces 100% správně, každý má chyby,“ pronesl na úvod. Ve své prezentaci rozdal účastníkům řadu praktických rad. Poukázal přitom zejména na časté chyby, které mohou mít na svědomí ztrátu potenciálního zákazníka. „Bezhlavě nekopírujte, ale vhodně se inspirujte, měřte a testujte, a hlavně – nenuťte uživatele přemýšlet,“ zněla jeho závěrečná rada.
Člověk se do košíku nejprve musí dostat
Při panelové diskuzi si David Štěpánek (Urbanstore) s Lukášem Haubeltem (inSPORTline.cz) notovali v pohledu na prioritu košíku. „Pokud budu mít špatně produkty, nepřehledné karty produktů, tak se návštěvník do košíku ani nedostane. Proto stavíme tyto prvky na podobnou váhu,“ říká Haubelt. „Košík je důležitý, ale koukáme na to komplexně,“ dodává Štěpánek. V Parfums.cz má letos košík jasnou prioritu: „Zaměřujeme na košík asi 40 % naší pozorností, v mobilní verzi se snažíme soustředit na celý web,“ vysvětluje přístup Parfums.cz Michal Mervart.
Jeden krok, nebo více?
Finalisté se lišili i v názorech na počet kroků nákupního košíku. InSPORTline například využívá pouze jednokrokový košík. „Zjišťovali jsme, že v jednotlivých krocích zákazníci odcházejí, začali jsme řešit proč. V některých jsme si ale nedokázali najít odůvodnění, proto jsme nakonec došli k tomu, že je lepší, když může zákazník jen scrollovat,“ popisuje Haubelt. „Nejlepší výsledky podle mých poznatků vycházely na 4krokové košíky – člověk provádí minimální kontroly,“ vstupuje do diskuze Kvasnička a dodává: „Obecně bych doporučil 1krokový systém tam, kde není velký výběr platby a dopravy. A dále také tam, kde je menší počet kusů produktů.“ Svůj pohled přidává též Štěpánek: „My jsme jednokrokový testovali, ale funguje nám nejlépe 4krokový.“
Používáme selský rozum
Jaký je poměr outsourcingu a interního týmu – tak zněla jedna z posledních otázek moderátora Jana Svobody. „Od začátku jedeme interně,“ hlásí Jan Skalický z 4Home. „My máme trochu hybridní model. Máme vlastní tým, používáme ale hodně selský rozum – dobereme se nějakého výsledku a ten potom směrujeme na konzultanta,“ přidává svou zkušenost Štěpánek. „Na začátku jsme koupili jádro, které jsme přeprogramovali, teď pracujeme s pěti vývojáři,“ odpovídá Mervart. „Pracujeme s agenturou, co pomáhá s responzivním webem. Ta nám dává podněty k tomu, co jsme vymysleli špatně, ale také se snažíme fungovat hlavně selským rozumem,“ uzavírá debatu Haubelt.