REPORTÁŽ: TAJEMSTVÍ RODINNÉHO PODNIKU LEVNEELEKTRO.CZ
Také v české e-commerce existují příklady e-shopů, v nichž se podnikání dědí z generace na generaci. levneELEKTRO.cz začínalo v 90. letech minulého století s malým kapitálem 3 000 Kč, který do začátku půjčila babička. Dnes jde o e-shop s více než miliardovým obratem.
Poslední Eshopista 2. ročníku poprvé nabídnul příběh skutečně rodinného podnikání. Jeho začátky vedou do porevolučních 90. let, kdy s půjčkou 3 000 Kč od své babičky začal s prodejem zboží Petr Václav starší. „V té době jsem neměl ani floka, ani kolo favorit, ani auto. Díky, babi,“ říká k začátkům. „Měl jsem starou boudu podepřenou kůlem. Objednal jsem vagón praček, třeba 100. Během chvíle přiběhli zákazníci a všechno jsem prodal,“ vzpomíná.
Na začátku pračky, pak elektronika
S úspěšným prodejem praček přišla myšlenka rozšířit sortiment. „Začal jsem dělat to, že jsem naložil auto elektrospotřebiči a jel jsem je prodat,“ říká Petr Václav starší. Už v této době si našel prvního zaměstnance: byl jím jeho syn, kterého pracovitý otec přinutil po škole pomáhat. Petr Václav mladší na to vzpomíná s úsměvem: „Nebylo to vždy jen pomáhání po škole, ale také o víkendu,“ směje se.
Byl to rovněž právě syn, který díky škole a znalosti počítačů přišel s prvními ceníky. „Psal jsem je proto, aby měli zákazníci co nejlepší přehled o produktech a cenách.“ Po vojně nastoupil zpět do firmy za plat 6 500 Kč. „Otec nechtěl, abych měl hned na starosti zaměstnance, začal jsem rozvážet zboží. Pak jsem zjistil, že mi jde prodávání – rozhodl jsem se, že prodám zboží, které se moc neprodávalo. Jeden zaměstnanec mi poradil, jak prodávat, potom jsem se teleportoval na prodavače. A pak jsme se rozhodli dělat internetový obchod,“ říká Petr Václav mladší.
Kdo vládne rodinnému podniku?
V současnosti jsou role ve firmě mezi otce a syna rozděleny jasně. „Otec má na starosti oddělení skladu, reklamační oddělení a částečně supluje záležitosti ohledně provozu firmy a další mou pomoc. Zbytek dělám já. Ale rozhodujeme společně.“ Václav starší k tomu dodává. „Určitému úseku musí velet jen jeden člověk. Když syn řekne to, že platby nějak půjdou, tak to tak je. Když já řeknu něco, že bude ve skladu, tak to tak je.“
Specifikem levneELEKTRO.cz je podle jeho majitelů též fakt, že si své zaměstnance vychovává. „Jsme z krajského města a naše firma je rozložena do několika poboček, přesto si nejraději na naše hlavní pozice lidi vychováváme. Takže do jisté míry děláme vše sami, do jisté míry ne,“ říká Václav mladší a jeho otec dodává. „Jsme vděční lidem, jako je pan Szabo, Liška, Hrubý. Jak říkal syn – máme k sobě blízko a řešíme věci hned,“ vysvětluje. Pokud jde o zájem o jejich rodinnou firmu, oba majitelé potvrzují, že kolem nich krouží potenciální investoři. „My si počkáme, až ten balík, který nabídnou, bude pořádně velký,“ směje se Václav mladší.
Specializace na velké bílé zboží
Velký prostor na setkání dostal také Ondřej Liška, marketingový ředitel e-shopu. S tržbami 1,5 miliardy patří e-shop mezi ty největší na českém trhu, jeho specifikem je ale specializace na velké bílé zboží. „Musíme být střídmí, v této oblasti je už trh zaplněn. Ale v ostatních chceme růst,“ říká Liška. Na otázku, proč by měl zákazník nakupovat u nich a nikoliv na Alza.cz, odpovídá: „V bílém zboží jsme srovnaní, používáme podobný marketing, ale je to spíš věcí regionálního rozhodování. Reference i hodnocení na Heureka.cz máme Alza i my podobné, ukrajujeme těm ostatním a těm, kterým se dá ukrajovat,“ říká Liška a později dodává, že například v přímém srovnání svého e-shopu s Alza.cz na srovnávačích zboží si LE vždy najde své zákazníky.
Pokud jde o značku levneELEKTRO.cz, majitelé i management již několikrát diskutovali o její změně. „Nad rebrandingem jsme strávili dlouhé noci. Brzdí nás slovo levné, zní to outletově, což nechceme. Ale nakonec změna neproběhla,“ vysvětluje Liška. Jednou ze zvláštností e-shopu je také jeho plný focus na český trh. K zahraniční expanzi Petr Václav mladší říká: „Pracujeme aktivně na Slovensku, máme pro něj připravený plnohodnotný projekt. Nechceme ale na expanzi proinvestovat zbytečné peníze.“ Na Slovensko by mělo levneELEKTRO.cz vstoupit ještě letos, a pokud se potvrdí očekávání majitelů, další na řadě je Maďarsko, které považují za perspektivní trh.
Typickým zákazníkem je žena z Prahy
Zajímavostí e-shopů je převaha žen mezi zákazníky. „Naší cílovkou jsou více ženy, podíl mezi zákazníky mají asi 52 %,“ říká Ondřej Liška a přidává další zajímavost: „Podle konverzí je Praha naším nejlepším krajem. Naším nejlepším zákazníkem je 28letá svobodná žena z Prahy.“ Zároveň ale dodává, že se levneELEKTRO.cz snaží v Praze brzdit některé investice do marketingu. Důvodem jsou vysoké náklady a nižší efektivita. Na podzim loňského roku též levneELEKTRO.cz spustilo responzivní e-shop, který i přes původní obavy dokázal zvýšit svůj konverzní poměr. „Jsme s tím strašně spokojení,“ říká Liška.
Pokud jde o budoucnost, v levneELEKTRO.cz se především bojí konkurence v podobě Amazonu a čínských e-shopů. „Je sem valeno neproclené zboží z Číny, často fejkové. A dnešní generace říká: koupil jsem to za nízkou cenu, když se mi to rozbije, tak to vyhodím. Chci tím říct, že sem přichází něco, co nikdo nekontroluje, a vidím v tom hrozbu,“ přiznává. Podobně to vidí s Amazonem: „Lidé u nich nakupovat budou. Bude to znít sofistikovaně a trendy.“
Z publika zazněla rovněž otázka, jak velkou porci času věnují majitelé i marketingový ředitel e-shopu. „10 až 11 hodin denně. Občas se mi o práci i zdá, takže někdy i víc. Někdy mi manželka říká, že si prý přeju, aby o víkendu pršelo a byl lepší konverzní poměr,“ říká Liška. Petr Václav mladší podle svých slov naplno pracuje v zaměstnání a na půl plynu ve svém volnu. Václav starší za sebe říká: „Dřív jsem měl natočených šílených hodin, ale dnes myslím, že syn pracuje víc. Často se odpoledne sejdeme v přírodě na vycházku se psy, kde vše probereme,“ prozrazuje a dodává, že má oproti synovi jednu výhodu: „Jak jsem starej, tak už si můžu dovolit, že je mi občas něco trochu jedno.“
Co nabídl doprovodný program?
- APEK – Honza Vetyška přednášel na téma novinek (nejen) z Evropské administrativy.
- Heureka – Michal Synek přinesl konkrétní čísla o stavu e-commerce v kategorii bílé zboží.
- Sklik– Honza Slezák vystoupil s případovou studií na téma zvýšení obratu e-shopu levneELEKTRO.cz o 21 % díky ppcHITu v Skliku.
- La Botella – proběhla ochutnávka exkluzivních vín ze Španělska a Itálie.
- Jako dárek od nás účastníci obdrželi ročenku Eshopista shrnující 1. a 2. ročník diskuse.