ŘÍJNOVÝ ESHOPISTA: VÝZKUM HEUREKA.CZ A PANELOVÁ DISKUSE
Říjnový Eshopista přinesl změnu tradičního formátu. Hlavní host Tomáš Braverman přednesl výsledky unikátního výzkumu e-commerce a prozradil i další zajímavosti o Heureka.cz. Po něm přišla na řadu panelová diskuse nebo nečekané zpestření čtvrtečního odpoledne: ochutnávka vín.
Pohled na stav české e-commerce podle Heureka.cz mimo jiné prozradil, v kterých segmentech české e-commerce je stále prostor pro nové hráče. Zatímco mezi prodejci IT či bílé techniky panuje ostrý boj, kterému dle očekávání vládne dvojice e-shopů (Alza.cz, respektive Mall.cz), ze segmentu drogerie prodává své zboží na Heureka.cz pouze 274 prodejců. „Je zde malá konkurence a tato kategorie je vůbec stvořená pro e-commerce. Zatím na to ale Češi moc nepřišli,“ vysvětluje Braverman.
Na dotaz, zda dnes drogerii na Heureka.cz prodávají také Rohlík.cz a Kolonial.cz, Braverman reaguje: „Rohlík ano, Koloniál ne. Problém je, že nemají celorepublikové pokrytí.“ Pokud jde o prodej potravin, neočekává, že se v příštích dvou letech na Heureka.cz toto zboží objeví. Pro diváky zajímavou informací bylo také zjištění, které segmenty meziročně nejvíce vyrostly: vedle potravin a drogerie jde například o erotiku (35 % meziroční růst), rybářství (250 %) nebo léky a zdraví (60 %).
Podíly segmentů na české e-commerce
SEGMENT E-COMMERCE | PROCENTUÁLNÍ PODÍL | NEJVĚTŠÍ PRODEJCE |
IT | 24% | Alza.cz |
Bílá technika | 20% | Mall.cz |
Černá technika | 10% | Alza.cz |
Dům a zahrada | 10% | Mall.cz |
Drogerie | 0,3% | Mall.cz |
Móda a oblečení | 8,4% | Tchibo |
Chovatelství | 2,9% | Mall.cz |
Hudební nástroje | 0,8% | Kytary.cz |
Rybářství | 0,3% | Tropic Liberec |
Sport | 4,5% | inSPORTline.cz |
Dětské zboží | 4,1% | Mall.cz |
Auto-moto | 3% | Nejlevnějšípneu.cz |
Knihy, hry | 2% | levnéučebnice.cz |
Kosmetika | 1,9% | Parfums.cz |
Parfémy | 1,9% | ElNino.cz |
Lékárna a zdraví | 1,5% | VašeČočky.cz |
Erotika | 0,3% | neznámý |
Co chystá Heureka.cz?
V další části programu čelil Tomáš Braverman dotazům zvídavého publika. Opět přitom přišla řeč na souboj Rohlík versus Koloniál. „Nejzásadněji roste Rohlík. Líbí se mi rychlost dodání. Objednám si, jdu na procházku, pak z toho uvařím. To by mohl být zásadní bod rozvoje,“ říká. Pokud jde o kategorii drogerii, Braverman se domnívá, že uspějí jak specializované e-shopy, tak prodejny formátu MAXI od Alza.cz: „Myslím, že mezi top 5 hráčů budou patřit oba tyto typy e-shopů,“ říká.
Pokud jde přímo o Heureka.cz, v přípravě je řada novinek. „Věnujeme se teď programu Ověřeno zákazníky, snažíme se o responzivitu, chceme za vyplněný dotazník odměnit zákazníky. Máme v plánu poskytovat data e-shopům, která jim budou pomáhat, aby prodávali víc. Chceme pracovat na sortiment reportu. Pro agentury se chystáme spustit certifikaci agentur – Heureka certifikaci,“ vyjmenovává, na čem se svým týmem pracuje.
Mezi dotazy, které zazněly z publika, přitom nechyběla ani obligátní otázka na současný význam pozic v seznamu e-shopů: „První 3 pozice dělají 50 % kliků. První pozice je výrazně silnější než druhá a třetí,“ prozrazuje Braverman.
Móda je zrádný obor
Další částí programu říjnového Eshopisty byla panelová diskuze zaměřená na specializované e-shopy z menších, za to však zásadně rostoucích segmentů. Moderátor Jan Penkala z ACOMWARE přivítal celkem tři hosty – Josefa Mecha ze SportObchod.cz, Tomáše Bartka z VašeČočky.cz a Milana Poláka z Different.cz.
Jako první byla řeč o kategorii móda. Na dotaz, jakým způsobem se v tomto segmentu aktuálně podniká, Milan Polák otevřeně odpovídá: „Online je zajímavé prostředí, ale móda je zrádný obor, je důležité jí rozumět. Další věc jsou vratky, je jich hodně.“ Potvrzuje přitom, že i přes výraznou aktivitu konkurenčního ZOOTu jeho e-shop stále významně roste. Podle očekávání přitom mezi zákazníky dominují ženy – realizují 90 % nákupů.
Pokud jde o práci se zákazníkem a jeho osvětu, podle Poláka je tvorba obsahu v módě jednoduchá. „Věnujeme se Instagramu nebo videím, ale přímé tržby to nepřináší,“ říká. Tomáš Bartek z VašeČočky.cz přiznává, že práci s komunitou dnes nepovažuje za zásadní, přesto blog tohoto e-shopu dosahuje 10 tisíc návštěv měsíčně. „Na blogu komunikujeme obecně o čočkách a dále informace o naší firmě. Blog také využíváme jako prostor pro odpověď zákazníkům na jejich otázky,“ říká. Podle Josefa Mecha ze SportObchod.cz je obsah důležitý, ale upozorňuje i na jeho negativní stránky. „Naše strategie je na obsahu založena hodně. Při expanzi do zahraničí to ale může být náročné,“ vysvětluje.
Mobily jsou budoucnost, shodují se panelisté
Jak se e-shopy dívají na problematiku mobilních nákupů? Vnímají ji jako strategickou záležitost? Například VašeČočky.cz na rostoucí podíl online nákupů z mobilních zařízení reagovaly spuštěním nového mobilního webu. „Na mobilním zařízení není zdaleka tolik konverzí jako na počítači. Zákazník prostě na mobilu nenakoupí. Ale z hlediska budoucnosti si myslím, že nakupování na mobilu budoucnost má,“ říká. Pokud jde o konkrétní čísla, návštěvnost na e-shopu VašeČočky je z mobilu 30 %, v zahraničí je to ještě více – ve Francii například 40 %, ve Velké Británii dokonce 50 %.
V případě Different.cz je zajímavá také otázka mobilů a sociálních sítí. „Sociální sítě v módní oblasti fungují. A lidé se na Instagram a Facebook přihlašují z mobilu, máme 37 % přihlášení,“ říká a přidává zkušenost z osobního života: „Já to vidím doma – moje manželka používá teď tablet místo módního časopisu. Nákup na tabletu neudělá, pak se radí doma s kamarádkami, pak se podívá na počítači – a ve finále dokončí nákup na PC.“ Jasný názor na význam mobilů v nákupním procesu má také Josef Mech. „Já si myslím, že mobily a tablety jsou dnes realita. Je potřeba mít e-shop přizpůsobený.“
Jaké výhody dát zákazníkovi?
Jaká je nejlepší výhoda, kterou mohou zákazníci od e-shopů jednotlivých panelistů získat? „Strašně důležitý je zákaznický servis. A aby bylo co nejvíce produktů skladem. Rychlé doručení je naše konkurenční výhoda,“ říká Polák. Potvrzuje také, že důležitý je osobní přístup, případně poradenství spojené s nákupem „Lidi nám volají a ptají se, jestli se ty šaty hodí na večírek a jestli v nich mohou jít na ples. Zda jim to bude slušet. A my jim radíme, podáváme jim pomocnou ruku.“
Josef Mech na to reaguje: „Důležité je zeptat se. Dělali jsme výzkum mezi zákazníky – důležitá je pro ně cena. Není to naše strategie – ale pro zákazníky je to důležité.“ Pro VašeČočky.cz platí, že konkurenční výhoda se může lišit podle země, v níž působí. „Nejsme nejlevnější, snažíme se držet marži. Jedna z naši největších konkurenčních výhod je zákaznický servis. Když má člověk problém – chceme jim pomoci,“ shoduje se Tomáš Bartek s Milanem Polákem.
E-shopy a srovnávače zboží
Má smysl prodávat módu na srovnávači zboží? Polák k tomu říká: „Srovnávačům nepřikládáme zásadní váhu. Teď bychom do nich ale chtěli šlápnout, trochu je nakopnout.“ Josef Mech prozradil, že srovnávače dnes u e-shopu SportObchod.cz tvoří jen malou část obratu. Tomáš Bartek vidí jejich přidanou hodnotu v zahraničí. „Je to startér pro zahraniční trhy. My máme jen 5 % ve srovnávačích, ale jsem za ně rád. Při expanzi nám pomáhají, protože zde najdeme všechny konkurenty a všechny ceny. Na některých trzích jsou navíc srovnávače silnější,“ říká.
Na otázku, zda e-shopy dělají v marketingu vše potřebné, se sešly různorodé odpovědi. „To je těžká otázka. V plánu je strašně moc a jdeme podle priorit – podle jednotlivých zemí,“ říká Josef Mech. Milan Polák zase přiznává, že by se chtěli věnovat věcem, které je baví. „Třeba natáčení videí a psaní článků do magazínů. Vyhodnocování PPC kampaní nás naopak nebaví,“ říká. Pro Tomáše Bartka je marketing otázkou priorit. „Testujeme, zda má to či ono dopad. A soustředíme se následně na to, co má smysl.“
VašeČočky.cz chtějí expandovat mimo Evropu
Jaký byl rok 2015? A jaký bude podle e-shopů ten příští? „Odhaduji, že bychom měli růst tak o 25%. Co se týče dalších let, je ještě mnoho oblastí sportu, kde nejsme. Tam bychom se rádi rozšiřovali. A dále do zahraničí,“ říká Josef Mech. V případě Different.cz byl rok 2015 plný změn. „Letošní rok jsme šli cestou ziskovosti. Možná až trochu zbytečně, online strašně roste,“ vysvětluje Milan Polák. Pokud jde o změny, nebylo jich prý letos málo. „Přešli jsme k jinému dodavateli, překopali jsme e-shop, investujeme. Chceme dále růst – hlavně v dalších zemích,“ říká.
VašeČočky.cz podle Tomáše Bartka chystají expanzi za hranice Evropy. „Chtěli bychom vstoupit mimo Evropu, vidíme šanci v jiných trzích,“ říká a přiznává, že letošní růst e-shopu byl v desítkách procent. „Ztrátoví jsme nebyli, máme dost peněz, abychom mohli investovat – což je pro růst zásadní,“ dodává. Na závěr přitom přidává jedno přání: „Přál bych si, aby vypadli prodejci, kteří prodávají za minimální marže nebo kteří to dotují. Ti kazí trh,“ vysvětluje.
Co nabídl doprovodný program akce?
- La Botella: Ochutnávka exkluzivních vín ze Španělska a Itálie.
- Soutěž Sklik: Až do Vánoc probíhá každé setkání Eshopisty soutěž s Sklik.cz o kredit 20 000 Kč. Na každé akci je rovněž z přítomných účastníků vylosován výherce PPC konzultace od Sklik.cz a ACOMWARE. Na říjnovém Eshopistovi vyhrála Kateřina Raždíková z e-shopu www.becydog.cz.